Opinie maken als onderdeel van content marketing (en branding)

Kaft van het boek van Steven Piessens "Hoe word ik opiniemaker?" (Lannoo 2012-11-28, ISBN 9789401405607)

Als het er op aan komt het vakmanschap en de expertise in uw organisatie goed in de markt te zetten, of de merkidentiteit ervan goed te vertolken, zijn storytelling en andere vormen van content marketing een must. Een voorwaarde is wel dat de informatie relevant is, en tot de verbeelding kan spreken. Betrokkenheid en focus creëren via een individu met métier en passie – een boeiende stem met kennis van zaken – kan dan een uitstekende techniek zijn om de dodelijke verveling te vermijden die droge data oproepen. Mensen houden van verhalen en van gezichten, identificeren zich graag, of kunnen gefascineerd geraken door de tegenstrijdige gevoelens die een expert oproept met z’n uitgesproken meningen of onuitputtelijke expertise.

Ook Steven Piessens  – mee drijvende kracht achter Opiniemakers.be – vindt opiniëren zeer zinnig voor iemand die in de overheidscommunicatie werkt. Hij zette die argumenten vandaag kracht bij tijdens de Kortom workshop Meer impact en conversatie in communicatie (Mechelen 2013-02-28) +  in zijn boek Hoe word ik opiniemaker? (Lannoo 2012-11-28, ISBN 9789401405607). De dia’s van Piessens’ presentatie vindt u hier.

Piessens’ boek opent met een hoofdstuk dat het landschap verkent en ook ethische beschouwingen maakt (wat is een opiniemaker?). Hoofdstukken twee (hoe word ik een opiniemaker?) en drie (aan de slag als opiniemaker) zijn praktischer, en vooral paragrafen 3.4 (vijftien tips om gehoord te worden als opiniemaker), 3.3 (vijfentwintig tips voor een goed geschreven opiniestuk) en 3.6 (richtlijnen voor opiniemakers op sociale media) bevatten tal van nuttige wenken ter aanvulling van de reguliere PR– of mediatraining en de cursus lobbyen. Piessens waarschuwt ook terecht voor al te pushy de aandacht zoeken en andere egotripperige self branding.

Als het boek u enthousiast heeft gemaakt, is het ook belangrijk te beseffen dat zelfs het best geschreven opiniestuk niet automatisch zal worden gepubliceerd. Daarover beslist nog altijd de redactie – bv. bij een krant als De Standaard is dat zelfs een aparte chef Opinie. Zij schat ook in wanneer het verschijnt – en dat is niet altijd de eerstvolgende dag. Een opinie publiceren is dus altijd onderhandelen, al zullen goede relaties dat vergemakkelijken.

In latere blogposts zullen we nader terugkomen op content marketing en op curating content als onderdeel van branding strategie. Voor een paar snelle inzichten kunt u ondertussen terecht bij Hans Hermans’ De content crack – het compacte ABC voor succesvolle contentmarketing (Compact Publishing 2012-11, geen ISBN) … en zopas verscheen ook deze fijne blogpost van Michaël Verbeeck over content planning op sociale media: www.talkingheads.be/nl/blog/detail/sociale-media-planning-content

Voor het steviger werk is http://contentmarketinginstitute.com/ een excellent beginpunt. Wat betreft content marketing en analytics is www.contentmeasures.com ook een aanrader.

Update: lees zeker ook deze caveat

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2013-02-28.

Getagged

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: