Interne communicatie en innovatieve werkcultuur

Bent u ook de vloed aan e-mails aan het terugdringen met ’n tool als Yammer? Hebt u de documenten-als-bijlage allang vervangen door een virtuele werkomgeving als Sharepoint? Overweegt u ’n live feed toe te voegen aan uw extranet, voor kennisdeling in informele of formele collegagroepen? Modern! Don Tapscott, […] professor in managementinnovatie aan de Universiteit van Toronto, is expert op het gebied van virtuele samenwerkingen en zegt: ‘Er is iets nieuws. Vroeger ontving je 50 e-mails over een project en nu log je in en kijk je rond. Alle documenten die relevant zijn, zijn beschikbaar. Je creëert groepen voor discussie. Je kunt er brainstormen, wedijveren, en samen schrijven aan een wiki. En je kunt je resultaten delen met diegene die dat moeten weten.'” [Klik hier voor de transcriptie van het een interview met Rik Kirkland van McKinsey; de originele video staat niet langer online en daarom hebben we hierboven een andere video gezet … die helaas iets minder kwalitatief is.]

Maar let toch op: de introductie van interne sociale media en virtuele werkomgevingen mislukt soms ook. Bedrijfsculturen moeten veranderen (en dat gaat erg langzaam), mensen kunnen zich bedreigd voelen in hun hiërarchie, … “Het advies bij het ontwikkelen van een nieuwe mediamix is dan ook om je niet blind te staren op innovaties maar vooral uit te gaan van de kracht die individuele media bezitten. Een ideale middelenmix bezit dus zowel nieuwe als oude media. Uitgangspunt is altijd de behoefte van de doelgroep.” Dat schreef Carolien Vader vorige week in een uitstekend artikel op Communicatie Online (2013-05-22) dat sterk leunt op een eerder artikel elders (2013-05-16; ook het citaat over Tapscott komt daar uit).

“Het introduceren van innovatieve systemen op zichzelf is niet genoeg. Ook de behoeften van de interne doelgroep zijn belangrijk. Zij [geven] met hun gezamenlijke inspanning de interne communicatie een sociaal gezicht” meent la Vader. “Medewerkers […] hebben op verschillende tijden verschillende communicatiebehoeften. […] Welke media hebben intern de voorkeur? Welke media moeten op welke momenten beschikbaar zijn? Welke media vervullen welk doel? Antwoorden op deze vragen liggen aan de basis van elke goede interne communicatiestrategie.”

Volgens Vader is het meest geschikte kanaal voor actualiteit momenteel de ‘interne sociale media’ (meer nog dan mail en intranet); kennisdelen kan het best via virtuele werkomgevingen en via intranet, en voor verdieping én verbinding is een personeelsmagazine nog steeds het meest geschikte medium. “Een opvallende conclusie uit de mediamix analyse is het papieren personeelsblad weliswaar z’n actualiteit heeft verloren, maar hoog scoort op het brengen van verdieping, een goed kanaal is voor het delen van kennis, een ideaal kanaal is om te informeren over de waarden of visie van de organisatie en een belangrijke rol vervult in de verbinding – de band tussen medewerkers onderling en tussen het bedrijf en de medewerkers. Allemaal belangrijke doelen binnen interne communicatie.” [Terzijde: is ‘binnen‘ niet het nieuwe ‘naar toe‘ aan het worden?]

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2013-06-06.

Getagged , , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: