Thought leadership in de branding

Thought leadership framework (2013) cf. http://events.adformatie.nl/eurib/thought-leadership.15065.lynkx

We hadden het hier al eerder over opinie maken en content marketing om het vakmanschap en de expertise in uw organisatie goed in de markt te zetten, of uw merkidentiteit goed te vertolken. Een thoughtleadershipstrategie kan daarin ook nuttig zijn; dat gaat verder dan kennisdeling of curating content. Voor een snelle maar degelijke introductie kunt u terecht bij het boekje Thought leadership. Vernieuwende inzichten en waardecreatie op het snijvlak van markt en maatschappijvan Mignon van Halderen, Kym Kettler-Paddock & Craig Badings in de Communicatie.serie van de Adformatie Groep (72 blz., 2013, ISBN 9789491560446). De Engelstalige versie van het boek is overigens als gratis e-boek (pdf) verkrijgbaar via de site van Badings, die ook een boek schreef met 140 prompts for designing and executing an effective thought leadership campaign“.

  • Wat is thought leadership? De drie auteurs definiëren het als “het uitdragen van een novel point of view dat stakeholders vernieuwend naar relevante thema’s laat kijken, met als doel ze betekenisvolle inzichten en oplossingen te bieden voor hun kwesties of problemen” (blz. 10+13).
  • Waarom thought leadership? “Product, prijs of identiteit […] bieden niet altijd meer het relevante, onderscheidende vermogen […] Klanten hebben steeds meer behoefte aan perspectieven en benaderingen die ze inspireren […] Organisaties spelen daarop in door op het vlak van ideeën het verschil te maken. […] Door middel van artikelen, white papers, presentaties en events proberen ze hun klanten ervan te overtuigen dat zij de vernieuwende inzichten en relevante kennis en expertise bezitten […] hun unique selling point. […] Maatschappelijke veranderingen hebben de laatste jaren in rap tempo plaatsgevonden […] In het licht daarvan hebben mensen steeds meer behoefte aan vernieuwende denkwijzen, benaderingen en oplossingen. Deze behoeften komen in verschillende lagen van de samenleving op. […] Of het nu de consument, medewerker, aandeelhouder of het publiek betreft, alle partijen verwachten tegenwoordig dat een organisatie meer levert dan alleen haar producten en diensten. De nadruk ligt op de vooruitstrevende rol die een organisatie speelt op het snijvlak van haar markt én de maatschappij. Organisaties staan voor de uitdaging hierop in te spelen en een thoughtleadershipstrategie biedt hiervoor een manier.” (blz. 13-17).

“Al met al is dit een nuttig boek voor iedereen die zich met strategische communicatie bezighoudt” schreef Reinanke Haagsma op de site van Logeion. U kunt zich hier laten prikkelen door de Managementboek-pdf van de inhoudstafel, de inleiding, het eerste hoofdstuk en de outro over de auteurs … om vervolgens de rest van het boek te lezen voor het hoofdstuk Hoe creëer je een thoughtleadershipstrategie (waaruit bovenstaande illustratie komt), of voor de case over hoe falend thought leadership kan leiden tot een perceptie van ‘weliswaar geen laggard of silent good guy maar wel een window dresser‘. Het boek brengt uiteraard ook tal van geslaagde cases.

Update: ook in dit artikel van John McCrory staan nuttige tips, bv. “partner with the players”. En dit artikel van Bob Oord onderscheidt vier contenttypes aan de hand waarvan u kunt nadenken hoe u de zaken meer op scherp kunt stellen en uw eigenlijke doelstellingen behalen.

Monitoring tip: in de gratis pdf Brand stand – seven steps to thought leadershipvan Badings staan tal van tracking tools opgesomd. De zeven stappen methode wordt samengevat met het START IP acroniem, en dat is ook interessant & handig:

  1. Scan the (social) media for issues impacting your brand or sector.
  2. Track your competitors’ share of voice.
  3. Analyse the existing intellectual property and answer questions on the company’s beliefs, values & what truly differentiates you
  4. Review your current intellectual property to see if it could spark a campaign that aligns with your company’s values
  5. Trend spot & examine
  6. Identify a champion, who could be the brand manager, a line manager, the CEO, the CIO, the CFO, the marketing manager, an academic or an expert within the company.
  7. Panel: form a thought leadership panel for fresh perspectives from outside.

Deze post verscheen eerder elders – op 2013-11-22.

Getagged , , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: