Waar de Vlaming naar zoekt en nog enkele nieuwtjes

Bart De Waele over de Googelende Vlaming - Zoekopdrachten van één maand (De Standaard 2014-05-08)

Fascinerende analyse van Bart De Waele van Wijs in De Standaard van vandaag 2014-05-08, blz. 35: “In de digitale communicatie hebben we het volgende geleerd: als je wil weten waar mensen over praten, moet je op de sociale media zitten. Als je wil weten waar mensen echt naar zoeken, moet je in Google kijken. Het nieuwste boek van Erwin Mortier bespreken we openlijk op Facebook en Twitter; maar geen mens zal daar zijn porno-zoekopdrachten delen. Dus heb ik dat ook eens gedaan, gekeken in Google. Op basis van de verkiezingsthema’s heb ik groepen van zoekwoorden gemaakt (zo omvat het thema ‘welzijn’ zoekwoorden als gezin, kind, kinderopvang, zorg, gezondheid). Google heeft daar een handige tool voor: de Keyword Planner. […] Gemiddeld zoekt de Vlaming in één maand tijd bijvoorbeeld 172.790 keer naar onderwijsgerelateerde woorden in Google. De Vlaming ligt dus echt wakker van arbeid, onderwijs, milieu, welzijn en ruimtelijke ordening. Onder aan de agenda staan immigratie en politiek. Het buitenland, daar zoekt niemand naar.” (Teruggevonden via GoPress.)

Sociale media analyse, big data en monitoring hoorde ik u prevelen? Dimitri Tokmetzis in De Correspondent (2014-04): “Hoogleraar informatieprocessen Maarten de Rijke gebruikt Twitter bijvoorbeeld om zijn algoritmes te ontwikkelen, ze slimmer en autonomer te maken. Op zijn sobere werkkamer op het UvA Science Park in Amsterdam geeft hij een demonstratie van hoe hij Twitter gebruikt. Hij sluit zijn laptop aan op een groot scherm en surft naar Streamwatchr.com. Onder Now playing on the planet staat een teller. Die houdt bij hoeveel muziektweets geanalyseerd zijn (meer dan 150 miljoen) en hoeveel artiesten er zijn gevonden (meer dan 450 duizend). Daaronder is een portrettengalerij van muzikanten en bands. Dit is waar de wereld op dit moment naar luistert. Als je op een van de portretten klikt, krijg je statistieken te zien waar en wanneer het liedje nog meer beluisterd is en kun je het meteen via YouTube streamen. De wetenschap zit hierin: er komt geen mens aan te pas. Alles is geautomatiseerd en dat is waanzinnig knap. Het analyseren van tweets (…) het genereren van de statistieken en natuurlijk de presentatie op de website – het is van een ongekende complexiteit. (…) Het interessante is, doceert De Rijke, dat je met een verzameling tweets op een gegeven moment steeds betrouwbaarder voorspellingen kunt doen. “(…) Kun je op basis van wat online gebeurt iets zeggen over wat er offline staat te komen? Door streamwatchr loopt De Rijke twee tot drie weken voor (…) in het voorspellen van toekomstige hits. (…) Wat we doen en wat we nog gaan doen, zowel online als in de fysische wereld om ons heen, ligt dus verborgen in de datastroom die we genereren. Maar kennis over onszelf en onze (toekomstige) handelingen liggen ook in de structuren van het netwerk besloten. We zijn daarbij geen passieve toeschouwers, maar nodes die met hun geklets en geklaag, gegrap en gescheld edges vormen en zo het netwerk bouwen en continu weer veranderen.” Interactief in het kwadraat?

Momentopname: Instagram is volgens Forrester Research momenteel het beste platform voor marketers om consumenten te benaderen: “Instagram is de laatste tijd vooral favoriet bij jongeren, die Facebook massaal lijken te ontvluchten. En dus weten merken daar goed te scoren. Een aansprekend voorbeeld is volgens Forrester Red Bull, dat een unieke video plaatste op Facebook en Instagram. Bij Facebook kreeg de video 2600 Likes, maar bij Instagram vonden 36.000 mensen de video leuk. Volgens Forrester zijn het niet alleen jongerenmerken die resultaat boeken”.

Wat vindt ù opvallende ontwikkelingen op het snijvlak tussen wetenschap, technologie en ons vak? Geef ze ons mee, a.u.b.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2014-05-08.

Getagged ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: