Hoe digitaal was Vlaanderen in 2014?

Profielen van de iMinds Digimeter (2014)

“In Vlaanderen hebben 9 op 10 mensen toegang tot het internet en tot een computer in hun huishouden. Een derde beschikt over een spelcomputer en 86% heeft digitale tv thuis. De adoptie van deze technologieën toont slechts een beperkte groei en lijkt daardoor te stagneren. Alleen de adoptie van smartphones en de toegang tot een tablet in het huishouden vertonen een significante groei.” Dat valt te lezen in het recentste iMinds digiMeter rapport. Dat “brengt elk jaar het bezit & gebruik van media(technologie) bij Vlamingen in kaart. In 2014 werden 2028 Vlamingen bevraagd, zowel online als offline. We stellen vast dat er voor de meeste toestellen en technologieën verzadiging optreedt,  met smartphones en tablets als uitzondering op de regel.” Bron: www.iminds.be/nl/inzicht-in-digitale-technologie/digimeter (dankuwel).

“De belangrijkste bevindingen? Nieuwsconsumptie wordt meer en meer mobiel. Voor het eerst zijn er meer Vlamingen met een smartphone dan met een klassieke mobiele telefoon en 70% van de Vlamingen surft tijdens het tv-kijken.” Bron: www.kortom.be/nieuws.aspx?id=6598 (dankuwel). Meer weten? Download dan de samenvatting (27 blz. / pdf van 490 kB). Bij gebrek aan inhoudstafel of register, alvast dit overzicht:

  • algemene adoptie (blz. 6-7)
  • multiscreen gebruik (blz. 8)
  • televisie (blz. 9-11)
  • internetgebruik tijdens het tv-kijken (blz. 12)
  • computergebruik (blz. 13)
  • tabletgebruik (blz. 14)
  • telefonie (blz. 15)
  • diensten(blz. 16)
  • sociale media (blz. 17)
  • games (blz. 17)
  • traditionele media (blz. 18)
  • algemeen mediagebruik (blz. 19)
  • profielen (blz. 20-27). Hoezo? En die illustratie?

Aan de hand van de verzamelde data over mediabezit en -gebruik in 2014 heeft DigiMeter de Vlaamse populatie opnieuw opgedeeld in verschillende groepen, elk met een typisch profiel. Meer daarover op www.iminds.be/nl/inzicht-in-digitale-technologie/digimeter/profiles maar ter prikkeling alvast de namen van de profielen:

  • online media master (21 %): ermee opgegroeid maar beperkt qua financiële middelen
  • media omnivores (22,1 %): het segment dat het meeste geld kan spenderen aan media
  • digital explorers (24,5 %): denken nog traditioneel maar willen veranderen
  • functional media users (18,8 %): gebruiken pc of internet enkel als het nodig is
  • analogue media fans (13,6 %): houden zich afzijdig van digitale media.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-01-07.

Getagged

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: