’n Socialemediastrategie in 7 stappen, 8 lessen en enkele links

Kaft van het boek "Socialemediastrategie in 7 stappen" van Marc Van Daele (Brussel: Politeia 2015, ISBN 9782509024626)

Vraag: hoe begin je aan een socialemediastrategie? Antwoord: door er vooraf over na te denken én door er dan geleidelijk aan mee te beginnen om er met vallen en opstaan in te groeien. En voor dat nadenken kun je bv. beginnen bij de prima introductie die Marc van Daele zopas publiceerde, bij de al even frisse blogpost van Kristof D’hanens, of bij de andere leestips hieronder.

Socialemediastrategie in 7 stappen (Brussel: Politeia 2015, ISBN 9782509024626) is het recentste deel in de “reeks communicatie” van Kortom (hier meer over de eerder daarin verschenen boeken). De inhoudstafel (pdf van 406 kB) alleen al toont aan hoe nuttig het boek voor u kan zijn. Marc van Daele gaat methodisch te werk, schrijft geen woord te veel en geeft en passant ook nuttige tips als

  • neem een voorbeeld aan hoe de klantendienst van Telenet aanwezig is op Twitter en er bv. elk bericht eindigt met de voornaam van een van de teamleden (p. 19).
  • Waar je rekening mee moet houden als je beleidsverantwoordelijken vraagt om sociale media te gebruiken (o.a. p. 54).
  • “De hamvraag is dus: ‘Kan ik met dit profiel een netwerk opbouwen en is dat netwerk duurzaam?’ Als het antwoord ‘neen’ is, kun je beter via het organisatieprofiel communiceren. In het voorbeeld van de personeelsafdeling communiceer je dan weer beter in de netwerken waar je sollicitanten aan deelnemen” (p. 58).
  • Wat zet je in een policy, en wat met politici? (p. 61-64)
  • Kijk ’s voorbij Facebook en denk bv. aan Instagram (“de aantrekking zit in de visuele storytelling”) of Pinterest (“de manier waarop berichten gedeeld worden is uniek: elke pin blijft verwijzen naar de originele locatie van de content op een website, dus zelfs als je content echt viraal gaat, blijft hij ongeschonden in inhoud en presentatie”) of … (p. 80-82)
  • Laat mensen een bericht aanvullen, dat genereert veel interactiviteit (p. 88, over webcare).
  • Bufferapp is een tool die je kunt gebruiken om berichten op sociale media te publiceren via een vooraf vastgelegde tijdlijn. In plaats van berichten rechtstreeks via je sociale media te publiceren, zet je ze in een wachtrij” van Buffer (p. 99).

Met z’n 100 kleine bladzijden is het boek vooral als introductie bedoeld. Het gaat minder diep in op het ruimere kader van mogelijke digitale strategieën, bv. “services not sites” of “every page the home page“. Van Daele heeft het op blz. 43 wel over eenzelfde soort trefwoordenoefening als wat je leert tijdens cursussen analytics. Een essentiële eerste stap, in feite. Een kleine excursie:

  • Om te beginnen is er de ambitie van de Vlaamse Regering om minder overheidssites over te houden. We willen van vijfhonderd sites naar één site, à la limite. Zie de beleidsnota Bestuurszaken 2014-2019 (pdf van 985 kB). Kijk dus of u niet beter kunt aansluiten bij wat er al is, of er geen platformen zijn waar je mee op kunt, met name www.vlaanderen.be
  • Ten tweede is er altijd die basisregel: ga naar waar de mensen al zijn. Dat geldt zeker voor sociale media.
  • Ten derde is er die o zo belangrijke stap vooraf: kijk naar wat er al bestaat, en ook naar wat er leeft. Lijst voor jezelf trefwoorden op die met uw doelstellingen te maken hebben, voer die in in Google Analytics, en bekijk welke sites populair zijn, hoe ze gebruikt worden. Vraag u vervolgens af: wat heb ik dààr aan toe te voegen? En daarna pas: hoe ga ik me daartegenover verhouden?

Van Daeles boek gaat ook minder diep in op de verbanden met branding & organisatie-identiteit of thought leadership. (Denk hierbij bv. aan hoe experten het vakmanschap en de expertise in uw organisatie goed in de markt kunnen zetten, of de merkidentiteit ervan goed vertolken, door te bloggen en die artikels vervolgens te tweeten of doorsyndiceren naar Facebook of LinkedIn. Het wordt wel aangeraakt op blz. 20.)

Ook Stap 6: maak een contentstrategie (blz. 83-92) blijft bij een introductie. Wie daarover meer meat wilt, leze onze bespreking van “Content marketing in 60 minuten” van Carlijn Postma (Zaltbommel: Haystack 2014, in de immer expanderende reeks Digitale Trends en Tools i.s.m. Frankwatching, ISBN 9789461261014). Bekijk hier de inhoudstafel en hier onze samenvatting van het boek.

Eveneens recent verschenen, snel te consumeren én toch erg voedzaam: het artikel “8 dingen die we kunnen leren uit de socialemediastrategie van de NMBS” van duiveldoetal Kristof D’hanens (2015-09-01). Hier al snel de titels van zijn leertips, maar lees het artikel zeker helemaal, het inspireert. Ook Paul De Ligne keek naar de NMBS en dacht in zijn artikel (2014-09-18) na over hoe succesvol te zijn op Twitter.

  1. Zorg voor nuttige informatie.
  2. Antwoord op posts van je doelpubliek
  3. Blik terug in de tijd
  4. Speel in op hypes
  5. Geef een blik achter de schermen
  6. Zet je medewerkers in de kijker
  7. Werk visueel
  8. Praten helpt, fouten toegeven ook.

Meer lezen? Bekijk dan bijvoorbeeld:

Extra aanrader: het artikel “Social media gebruiken voor survey-onderzoek: van big data naar smart data” van David Kok (2015-10-07) !

Welke boeken, artikels of sites zou ù aanraden? Deel ze met ons via het commentaarveld hieronder a.u.b.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-09-14.

Getagged

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: