Every page the home page als filosofie

Dia van Mike Atherton: "Every page is a home page" (2014) 2

De digitale revolutie trekt de knapste koppen en meest innovatieve geesten aan, en dat levert veel meer op dan louter software & hardware. Zo hebben het agile manifesto en de sprint & scrum of open space werkvormen ondertussen ook de harten van niet-developers en non tech nerds veroverd en hun nut bewezen in de (analoge) projectplanning tout court. En dus ook in het communicatiestrategisch denken. Met deze post probeer ik een aantal content modelling inzichten van webbouwers aan te reiken als een bril waardoor je ook kunt kijken naar hoe je via communicatie belangstelling, betrokkenheid en draagvlak zoekt.

De inzichten en technieken die nodig zijn om straffe websites te ontwerpen met een hoge gebruiksvriendelijkheid (UX) en slimme informatie-architectuur (IA), kunnen m.i. mutatis mutandis ook hun nut bewijzen in hoe je verhalen opbouwt.

Spil van het denken is de every page the home page aanpak, die je ook als een filosofie zou kunnen beschrijven. Want om mensen te kunnen raken, om contact te maken, moet je immers uitgaan van wat hén boeit. Of je nu een site of een campagne of een verhaal bouwt, dat loopt gelijk. Een goede boodschap was vroeger vooral een zaak van retoriek en helderheid, en nu ook (steeds meer) van connecties maken en relaties of verbanden leggen. Dat laatste is typisch voor het digitale. Omgekeerd zullen goede sites vandaag minder rekenen op navigatie en meer op user stories en op how content connects things and people, zoals Mike Atherton het verwoordt.

Every page the home page draait rond het inzicht dat alle mensen verschillend zijn maar dat er altijd weer iets is dat hen verbindt, de ene keer bv. een gedeelde passie voor sport, de andere keer de nieuwsgierigheid naar eenzelfde onderwerp, zij het misschien vanuit een andere invalshoek. De ene is bij een event bv. meer geïnteresseerd in de geschiedenis ervan, en de andere bv. meer in de kledij van de BV’s die erop aanwezig zijn. Of de ene user kickt meer op de human interest factor en de andere meer op met wat je met iets kunt doén … uiteindelijk verschilt het telkens lichtjes, of zelfs grondig. Je kunt één en hetzelfde onderwerp dus steeds anders belichten (weet elke journalist) … en er zal altijd wel iemand zijn met een meer dan monomane belangstelling die daar blij van wordt, die er uit leert. Wat heel verlichtend is – of voorlichtend, in ons geval. Ultiem klantvriendelijk en helemaal op mensenmaat.

Dé manier om dit goed te illustreren, is hoe de BBC z’n websites organiseert, bv. www.bbc.co.uk/food. Wie een blik op die site werpt, ziet meteen dat er recepten op voorkomen, maar ook artikels over chefs, en uiteraard ook links naar programma’s. De bedoeling is dat wat ook de belangstelling is die ervoor zorgt dat iemand op een pagina belandt (doorgaans vanuit Google of een andere zoekmachine) er meteen links worden aangeboden naar andere relevante content. En dat je bv. bij een artikel over een recept meteen ook de kans krijgt meer te vernemen over de geschiedenis van dat recept, of over het gezondheidsaspect van de belangrijkste ingrediënten, of een human interest of faits divers invalshoek die dan weer kan leiden naar een interview met een expert of een beroemdheid of een kind. Of naar een artikel over hoe het gerecht in andere streken of landen verschilt en waarom dat zo is … En dat elke keer opnieuw, pagina per pagina, waarbij de gebruiker een heel eind verder kan, telkens opnieuw geboeid en verrijkt.

Het houdt nooit op, omdat er altijd verbanden kunnen worden gelegd en verhalen gemaakt, en dus contacten gelegd. (Kleinschaliger voorbeeld? Athertons collega Mags Hanley reikte www.theguardian.co.uk > sportworld-cup als alternatief aan. Daar zie je wedstrijdverslagen maar ook interviews met de mens achter de sportman, een artikel over het vernieuwde stadion en hoe dat past in de stadsvernieuwing, of een terugblik op legendarische matchen van eerdere tornooien, enz. Het zijn al die artikels samen die de beleving vormgeven, mediëren, reflecteren. Mensen hebben een 360° belangstelling, en bv. ondernemers lezen niet enkel de beurscijfers.)

Maar wat is het verband met ons vak? Als u nu tegenwerpt: gaat dat niet enkel op bij sites van kanjers als de BBC, met hun haast encyclopedische ambities en hun unieke potentieel om authorative te zijn? Of hoogstens voor kennisdeling of dingen als productencatalogi? Wel, kan het antwoord dan niet zijn: wat is het verschil tussen de ambitie als expert naar buiten te komen en de noodzaak om een project goed te vertellen, betrouwbaar en coherent te communiceren? Verdienen burgers behalve openbaarheid en transparantie ook geen invalshoeken die hen eenvoudigweg in staat stellen aan te haken? Waardoor wij als overheid pas echt contact maken, en hopelijk ook begrepen worden en een verstandhouding kunnen opbouwen? Waarom zou dat niet tot de dienstverlening behoren? En waarom zou het niet nuttig zijn voor onszelf, in plaats van de boodschappen en alle andere kosten van het communiceren verloren te zien gaan? Contact maken en connecteren op mensenmaat rijmt alvast volledig met het “build services so good that people prefer to use them” adagium van de Britse overheid.

Bijvoorbeeld, kunnen wegenwerken niet meer tot de verbeelding spreken als je het behalve over de kosten en de mobiliteitskant van de zaak ook hebt over de ecologische waarde van een plek en het verhaal verder nog opsmukt met een timelapsefilmpje dat de technische hoogstandjes spannend verbeeldt, en met bv. een fraai brokje storytelling over het historische en duurzame karakter van de gebruikte materialen? Toon je dan niet meteen de hele waaier aan vakmanschap van de betrokken entiteiten van de Vlaamse overheid (cf. de ambities van ons merkbeleid)? En is dat niet gewoon razend interessant voor iedereen met een passie voor een onderwerp, voor “content”? (Dat alle mensen van verhalen houden, en benieuwd zijn naar andere mensen, is dan weer de basis van het succes van storytelling. Daarover meer in een toekomstig artikel.)

Of meer strategisch: stel dat je bv. wilt communiceren over de voordelen van natuurontwikkeling, of draagvlak moet zoeken voor een of ander beleid. Sleutelen aan de keuze-architectuur is dan natuurlijk het eerste waar je aan denkt ;-) maar dan nog moet je sommige dingen overtuigend op papier zetten of online communiceren. Welnu, als je daarbij niet enkel de dorre feiten in een pdf online gooit, maar er ook verwante invalshoeken en dus content omheen bouwt, heb je gewoon meer kans om begrip en dus krediet te oogsten. Draagvlak dus.

Als je, analoog aan wat de BBC doet, de te brengen informatie over je project probeert in te delen in pakweg zeven invalshoeken (= IA), en die dan consequent zo vormgeeft dat wie een pagina over je project leest meteen al drie andere invalshoeken ziet, en als hij doorklikt de resterende drie … dan maak je alvast een goed begin qua goéd vertellen.

Zo ben je nog maar één stap verwijderd van wat hier staat over content mapping, en nog slechts twéé stappen van werken volgens het model van de merkcoherente perskamer En dàn ben je pas écht goed bezig als overheid. Toch?

Hebt u de smaak van het mutatis mutandis denken te pakken? Bekijk dan zeker ’s deze presentatie van Mike Atherton (tevens bron van de illustratie hierboven), de dia’s leggen zichzelf uit en dia’s 99, 101, en 103 zijn leerzame hoogtepunten. De Brit nam op 2014-09-26 in Brussel, tijdens het vorige Euro IA congres, ook een aantal prachtige mantra’s in de mond, briljant in hun eenvoud:

  • users are trying to predict (meet the users’ mental models dixit Mags Hanley)
  • people are more interested in the things the documents describe than in the documents themselves (echt iets essentieels om te onthouden in overheidsorganisaties, die zo sterk gefocust zijn op het maken en laten valideren van documenten en op verslagen en pv’s afleveren – cf. het bestuursmodel van Thorbecke)
  • establish the relationships in the data, then express them
  • the learning is in the links between the concepts
  • disregard the containers and talk about real world things & concepts
  • think at webscale how content connects things and people
  • provide the most authorative & shareable content
  • everything starts with good content ; “do what you do best and link to the rest” (Jeff Jarvis)
  • content is king ; our principle = one page per thing (= de basiseenheid van content modelling)
  • only atomise your content as much as makes sense
  • seek out the silos: other parts of your organisation may be sitting on a goldmine of content or data – find it and exploit it (dia 72)
  • veel content of metadata van anderen is gratis beschikbaar, gebruik of curate die (dia 74)
  • our content management system is the web (dia 75), cf. het Wikipediasysteem: als je het artikel niet goed genoeg vindt, kun je het zelf verbeteren
  • it is the web and we need to link as much as we possibly can
  • everything is a remix
  • use links to provide context and teach the user about how their next destination is connected
  • support curiosity, encourage wider exploration ; expose links across subject domains wherever possible
  • magazines are made of pages, the web is made of links ; link wherever you can, within your own content ànd to the outside world, link because it’s polite, link!
  • SEO traffic will be your reward.

Mike Atherton en zijn Australische collega Mags Hanley reikten ook deze essentiële sites voor webbouwers aan:

En over design gesproken, op 2015-10-16 vindt in het auditorium van het Vlaams Administratief Centrum in Leuven een infosessie service design plaats. Dan wordt ook deze nieuwe Public Service Design gids voorgesteld (pdf van 2,3 MB, ISBN 9789074886499, auteurs Helga Willems, Annelies Thoelen & Steven Cleeren van Design Flanders, Alain Denis van Yellow Window (zie zijn eerdere presentatie op onze infosessie van 2014-11-05), en Koen Peters & Kristel Van Ael van Namahn). Bij de sprekers treffen we die dag verder:

Updatehttps://whitneyhess.com/blog/2011/04/23/youre-not-a-user-experience-designer-if/ is ook een aanrader.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-09-21.

Getagged

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: