Trends in interne communicatie en in de lobbysector

Drie uitdagingen voor de internecommunicatieprofessional volgens het Trendonderzoek van Involve en het Vakblad Communicatie (2015-09)

Drie uitdagingen voor de internecommunicatieprofessional volgens het Trendonderzoek van Involve en het Vakblad Communicatie (2015-09)

Het Vakblad Communicatie en het Nederlandse communicatiebureau Involve hielden in 2015, voor de derde keer, het trendonderzoek Interne Communicatie. In totaal deden 248 communicatieprofessionals uit Nederland en België mee aan het onderzoek. Opvallende vaststellingen:

  • Communicatieprofessionals zijn nog vaak de informator van de organisatie (zorgt voor de goede boodschap op de juiste plek), hoewel er daarnaast ook aandacht is voor de issue partner (bij complexe vraagstukken met communicatie inspringen) en organisatieversterker (mogelijkheden zoeken waar IC de organisatie kan versterken en daaraan bijdragen). In de toekomst wordt de rol van enabler belangrijk: anderen toerusten in hun communicatieve verantwoordelijkheid.
  • Welke communicatie heeft de meeste impact? Nog steeds, wordt (persoonlijke) communicatie van de lijn als meest impactvol gezien. Informele communicatie heeft meer impact dan voorheen. De communicatiemiddelen zijn hieraan ondersteunend.
  • Communicatieprofessionals zijn meer betrokken bij organisatiebrede veranderingen en strategische thema’s.
  • De IC-er beoordeelt het eigen werk met een 6,4. Deze geringe tevredenheid verwachten ze ook van interne klanten: die zouden de IC, naar hun schatting, met een 6,1 waarderen.

De resultaten brengen 3 uitdagingen voor de IC-professional aan het licht:

  1. Benut de kracht van (informele) netwerken in de organisatie
  2. Meer aandacht voor accountability
  3. Rolverwarring: van informator groeien naar enabler en organisatieversterker.

Meer info:

Ook zo’n trek in een uitsmijter, lezer? Deze is bien garni … “Doordat we het zelf doen voelen we ons meer verantwoordelijk”, zei de burgemeester van het Nederlandse Appingedam, waar ze nu zonder communicatie-afdeling werken. “Burgerparticipatie is een leidraad in ons werk, we willen burgers ook eigenaar van een probleem te maken. Dat houdt in dat medewerkers ook meer naar buiten moeten treden om ze daartoe in staat te stellen. In die transitie zitten we nu. We kijken of we de communicatie met inwoners anders kunnen vormgeven.” Bron: www.communicatieonline.nl/achtergrond/zonder-afdeling-communicatie-zijn-we-flexibeler-en-creatiever (Jasper Mulder 2015-09-17).

Ultradigitale uitsmijter: duizel even mee bij het aanschouwen van deze supergrafiek met het huidige marketing technology landscape, “now with 1,876 vendors represented across 43 categories” (aldus Scott Brinker op z’n ChiefMarTec.com blog, artikel d.d. 2015-01-12).

En ook in de public affairs branche (zeg maar bij het lobbyen) is digitaal het nieuwe normaal. Dat blijkt uit het Digital Advocacy Trends 2015 onderzoek van de Public Affairs Council (“the leading nonpartisan, nonpolitical association for public affairs professionals worldwide”) en de in het blauwgele deel van Brussel gevestigde firma 3 Communications. “Digital communications for public affairs are becoming the norm, not the exception. And the trend is growing” schrijven die op hun site. Op de bijhorende grafiek ziet u hoe sociale media ondertussen e-mail voorbijgestoken hebben onder EU-lobbyisten.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-09-25 + 2015-09-24.

Getagged , , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: