Projectcommunicatie anders bekeken

Voorkaft van "Projectcommunicatie anders bekeken - een e-gids met een hart voor interactieve communicatie" (2e editie, Brussel: Vlaamse Landmaatschappij VLM 2015-10, 80 blz.)

Gefeliciteerd Olga Jongeneelen, Leen Van den Bergh, Els Seghers, Karolien Bracke, Eva Verstraete, Annick Serdons, Jeroen Theuwis en Kyra Boelens! Jullie Projectcommunicatie anders bekeken – een e-gids met een hart voor interactieve communicatie (2e editie, Brussel: Vlaamse Landmaatschappij VLM 2015-10, 80 blz.) is een geweldige handleiding geworden! Ze is ondertussen beschikbaar in de volgende versies:

Het uitgangspunt is een multidisciplinaire aanpak en de overtuiging dat interactieve communicatie op haar best is als ze tot stand komt in wisselwerking tussen disciplines communicatie, strategische planning, procesbegeleiding, coaching, belanghebbendenmanagement, … “Projectcommunicatie anders bekeken” heeft de ambitie om iedereen op weg te helpen en te inspireren die werkt aan eigentijdse projectcommunicatie. De inspiratiegids werd dan ook ontwikkeld voor zowel projectleiders en communicatieverantwoordelijken als voor, facilitatoren, leidend ambtenaren, werfopzichters, andere teamleden … Voor iedereen, kortom, die bij inrichtingsprojecten (en andere projecten) in contact staat met burgers en belangengroepen. Het themanetwerk Participatie van de Vlaamse Landmaatschappij nam het initiatief en fungeerde als klankbord voor het redactieteam.

De gids is ingedeeld in zes grote rubrieken:

  1. Draagvlak (met aandacht voor de participatieladder, de gouden driehoek bij netwerken & hoe die te mobiliseren, verstaanbare taal als teken van respect, en ook facetten van groepsdynamiek, motivatie en draagvlak in het projectteam)
  2. Strategie (met focus op procesplanning & overlegmodel, toon taal & stijl en facetten van timing, maar bv. ook fototips of tips voor werf- en crisiscommunicatie)
  3. Communicatiekanalen (zowel interne als externe, met ook tips qua woordvoerderschap en omgaan met de pers)
  4. Participatiekanalen (met aandacht voor actoren- en netwerkanalyse, weerstand vermijden bij workshops en vormen van interactieve meetings)
  5. Evalueren en leren (met aandacht voor evaluatietechnieken, nulmetingen, zelf- en groepsevaluatie, coaching en empathie)
  6. Ondersteuning (met aandacht voor rollen en takenpakketten, en ook voor specifieke plannings- en budgettechnieken bij de VLM zelf).

Tip: op 2016-02-16 geven Olga, Leen & Els een workshop voor Kortom (max. 30 deelnemers). Meer daarover via www.kortom.be/activiteiten !

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-10-14.

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: