Kinderen in uw personeelsblad of campagne?

Minderjaringen in de media - beeld van het Kinderrechtencommissariaat

Laat u minderjaringen aan bod komen in uw personeelsblad of in het magazine dat u cosponsort? En probeert u stigmatisering te vermijden? Check dan de brochure met praktische suggesties (6,4 MB) van het Kinderrechtencommissariaat, en hun modelformulier om de toestemming te regelen (412 kB), en ook twee publicaties van de KBS (waarover verderop meer). De tips van de brochure zijn:

  1. Informeer de minderjarige op zijn niveau
  2. Vraag toestemming
  3. Betrek er ouders en omgeving bij
  4. Wees voorzichtig als anderen een minderjarige ter sprake brengen
  5. Hou rekening met het recht op vergetelheid
  6. Bewaak vrije meningsuiting, respect en waardigheid
  7. Zorg voor ondersteuning
  8. Wees bijzonder voorzichtig met kwetsbare minderjarigen. [Meer daarover onderin.]

De brochure bouwt verder op de richtlijn over omgaan met minderjarigen in de media van de Raad voor de Journalistiek van 2015-12-11 (58,2 kB). Daarin duiken voor het eerst de begrippen “toestemming van minderjarigen” en “veranderende context van minderjarigen” formeel op in de media.

De richtlijn geldt zowel voor reportages waarin minderjarigen zelf aan het woord komen, als voor berichtgeving waarin ze door ouders of andere volwassenen herkenbaar ter sprake of in beeld worden gebracht, terwijl ze zelf helemaal niet aan bod komen. De richtlijn verwijst ook naar minderjarigen die in aanraking komen met het gerecht.

Het belang van de minderjarige betekent iets anders voor een kleuter van  vijf en een jongere van zeventien. Bescherming en vrije meningsuiting krijgen voor beide groepen een wezenlijk andere invulling. Daarom, zegt de richtlijn, is het belangrijk om rekening te houden met de maturiteit en oordeelsbekwaamheid van de minderjarige, met de aard van het onderwerp, en met de emotionele betrokkenheid van de minderjarige bij het onderwerp. Minderjarigen veranderen snel, terwijl artikels online vaak lang beschikbaar blijven, en ook in print of op tv of radio kunnen reportages hernomen worden. Precies omdat minderjarigen en ook hun context snel kunnen evolueren en wijzigen, vraagt de richtlijn om daarmee rekening te houden.

Bronnen:

Update / eveneens aanbevolen: de 7 counterframes die worden aangereikt via de publicatie “Arm kind – anders communiceren over kinderarmoede” (Brussel: Koning Boudewijnstichting [KBS] 2017-12) van Patrick De Rynck, een vervolg op “Weg van het stigma – hoe kunnen we anders communiceren over kinderarmoede?” (Brussel: KBS 2015-06) van Baldwin Van Gorp & Gregory Gourdin, die eerder al een tekst afleverden over “Framing en reframing – op weg naar de destigmatisering van arbeidsongeschiktheid en invaliditeit” (KBS 2014-10). Ex-journalist Van Gorp publiceerde ook al over “Framing en reframing: anders communiceren over dementie” (KBS 2011-03), over “beeldvorming en communicatie over het ouder worden” (KBS 2013-09) en tal van andere vormen van framing (ook bij andere uitgevers of instellingen).

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2016-01-28.

Getagged , , , , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: