17 trends voor overheidscommunicatie en tal van leestips

“De overheid kan onbehagen veroorzaken wanneer zij te weinig oor heeft voor gevoelens die er leven en haar prestaties als ondermaats worden ervaren. De overheid kan aan de andere kant ook oplossingen bieden: misstanden aanpakken en empathischer zijn.” Een toename van het maatschappelijk onbehagen (en er zijn m.i. ook manieren om er iets aan te doen namelijk luisteren en digitale voorzieningen minder humanobeet maken) is een van de 17 trends die de Nederlandse Rijksoverheid vandaag ziet, in het rapport “Iedereen aan zet” (2707-12-13, pdf van 3,7 MB).

Het trendrapport werd “onderverdeeld in 6 thema’s. Het zijn omschrijvingen van ontwikkelingen; sommige zijn nog in een beginstadium (zoals de blockchain), andere zijn al wat verder (zoals de deeleconomie). In alle gevallen geldt: een trend raakt niet alles en iedereen, en roept ook tegenkrachten op.”

U vindt ze hier samengevat (pdf van 357 kB) en er zijn ook downloads om met de trends aan de slag te gaan, maar nu u toch hier bent, lijsten we ze graag even op in één oogopslag:

  1. Vertrouwen in instituties neemt af, mensen zoeken vertrouwen bij elkaar
  2. Onzekerheid neemt toe & nieuwe manieren van coping
  3. Doe-het-zelfeconomie & crowdfunding
  4. Deeleconomie: van bezit naar gebruik
  5. Sociaal ondernemerschap en zingeving
  6. Er zijn meer verschillen
  7. Scheidslijnen en gevoelens van uitsluiting
  8. Maatschappelijk onbehagen neemt toe
  9. Hyperpersonalisatie & the rise of bots
  10. Blockchainrevolutie
  11. AR, MR en VR – beleef de nieuwe ‘echte’ wereld
  12. Discussie over dataeigenaarschap en macht: nieuwe mensenrechten
  13. Toenemend bewustzijn privacyrisico’s
  14. Hyperconnected & bewust offline
  15. Filterbubbels & doorprikken ervan
  16. Fake news & factchecking
  17. Journalistiek verandert mee; ook meer ‘on demand’

Bonus trend (niet in het rapport vermeld): radicaal analoog – en die lijkt momenteel bij uitstek te spelen onder millenials.

Eveneens in Nederland verschenen én razend interessant:

“De eindejaarstijd is begonnen. Het vakblad Communicatie vroeg wat de belangrijkste uitdaging is in het communicatievak voor de komende jaren. Mijn antwoord: ontbubbel. Zoek andersdenkenden op en confronteer je eigen omgeving met originele, onverwachte en ook ongewenste ideeën. (…) De eerste opdracht van communicatieprofessionals is dat ze ons helpen om te ‘ontbubbelen’, zodat we ontvankelijker zijn voor andersdenkenden. Spelen met perspectief, dus. Dat is niet alleen een professionele, maar ook een maatschappelijke opdracht. Misschien zelfs wel een morele plicht.” Dixit Paul Stamsnijder in dit overzicht van de 12 grootste uitdagingen in het communicatievak volgens topexperts (artikel van Rocco Mooij in Communicatie. 2017-12-07). #slimme schuring

De illustratie bij dit artikel is van de hand van voormalig datajournalist Frédérik Ruys van de firma Vizualism (Utrecht), tevens co-organisator van de Dutch Infographic Conferences 2008-2015 en 2016 en 2017

Getagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “17 trends voor overheidscommunicatie en tal van leestips

  1. P. Vandenberghe schreef:

    Ook top: deze uit het VK, van Nesta: https://www.nesta.org.uk/2018-predictions
    En Wijs heeft naar jaarlijkse traditie … https://wijs.be/nl/trendrapport-2018

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: