Nieuw: de European Communication Awards … inzenden tot 1 mei

Het vorige EuroPCom logo (vervangen in 2017)

Op de vierde editie van EuroPCom, de European Conference on Public Communication, zullen voor het eerst de European Communication Awards worden uitgereikt. Zullen worden gehuldigd:

  1. de beste campagne (lokaal / regionaal / nationaal – of andere strategische aanpak) over de EU, en
  2. de collega die zich het voorbije jaar het meest verdienstelijk heeft gemaakt in communiceren over Europa.

Denkt u aan iemand of hebt u een bepaald project in gedachte? Stuur dan voor deze maand om is uw voorstel naar het conferentiesecretariaat … ze moeten het uiterlijk 2013-05-01 in hun bezit hebben.

Opgelet: het initiatief moet komen vanuit overheidshoek – al dan niet i.s.m. NGO’s, bedrijven of (non) profit organisaties. Een initiatief als Hello Europe! komt dus niet in aanmerking – hoe straf het ook oogt. Voor alle voorwaarden en details: check deze pdf (66 KB)!

EuroPCom 2013 vindt plaats op 16 en 17 oktober 2013, opnieuw in de gebouwen van het Comité van de Regio’s en de EU Instellingen in Brussel. Het programma staat hier online – inschrijvingen kan tot 2013-10-04. Verdere informatie: www.cor.europa.eu/europcom

Andere aangekondigde events

Op donderdag 23 mei organiseert Kortom in Gent een congres over correct en helder taalgebruik bij de overheid. Het programma ziet er bijzonder interessant uit. Inschrijven kan nog tot en met 2013-05-16. Bij de sprekers ook de taaladviesdienst van de Vlaamse overheid over gebruiksvriendelijke formulieren en de Formulierenleidraad – meer daarover hier. Overigens is dat team Taaladvies ook betrokken bij een nieuw project van de Taalunie over begrijpelijke formulieren met als streefdatum 2014.

Opgelet: klare taal is belangrijk, maar je lost sommige problemen niet op door een complex verhaal in eenvoudige woorden te vertellen. Soms is het beter eerst aandacht te schenken aan een aantal sociale marketing factoren en toegankelijke boodschappen uitwerken pas in een later stadium aan bod te laten komen in je laagdrempelig communicatieproject voor de al dan niet onbevangen burger.

Diezelfde 23e mei zijn er ’s avonds in Antwerpen ook twee lezingen over de rol van ambtenaren in inspraak- en participatieprocessen, met aandacht voor tips en valkuilen. Met dank aan de LinkedIn groep Open Overheid.nu om dat initiatief van CityLabo en Antwerpen aan ’t Woord onder de aandacht te brengen.

En eveneens op 23 mei organiseert de Stichting Marketing (Stima) een Data Driven Marketing Congress in Brussel. ’s Avonds worden daar de Cuckoo Awards voor de beste direct marketing campagnes uitgereikt.

Op vrijdag 14 juni, dan weer, is er de tweede Open Data Dag in Vlaanderen, georganiseerd door de entiteit e-government en ICT-Beheer (e-IB) van de Vlaamse overheid in samenwerking met de Vlaamse ICT-Organisatie (V-ICT-OR) en de Open Knowledge Foundation (OKFN) Belgium. Inschrijven kan nog tot en met 2013-06-07.

Behalve open data komen ook big data er ter sprake. Boeiend, allemaal, voor communicatie- en marketing professionals want volgens sommigen worden analytics of zelfs data journalism even belangrijk in ons vak als kunnen communiceren in klare taal.

Data journalism ofte datajournalistiek is trouwens een van de vele onderwerpen die ter sprake komen op het 3rd World Journalism Education Congress (WJEC) dat tussen 3 en 5 juli 2013 plaatsvindt in Mechelen. Net als reporting Europe en gender equality bijvoorbeeld. Het overkoepelende thema is ditmaal “renewing journalism through education”. De keynote speech wordt gebracht door Open Web pleitbezorger Jeff Jarvis.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2013-04-15 + 2013-05-15.

 

Getagged , , , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.