1 – EuroPCom 2014, met als ondertitel imag(in)ing Europe, besteedt deze keer vooral aandacht aan “het verhaal van Europa” na alle crises die werden doorstaan of die nog woeden. Daarnaast is er de typische mix van sessies voor Eurocraten en nuttigs voor communicatieprofessionals uit alle regio’s van Europa, zoals bv.
- een sessie over sensibiliserende communicatie, gedragsbeïnvloeding, keuze-architectuur en nudging (de notie wordt ondertussen bv. ook volop opgepikt bv. in Communicatie.magazine).
- Internetexpert en business angel Joakim Jardenberg praat over transparantie en open overheden “2.0”.
- Wereldverrijker Dietmar Dahmen komt ook – bekijk hierboven bv. zijn verhaal over Generation Connected en Web 4.0 op TEDxReset 2013 in Istanboel bij wijze van voorproefje: “the iPhone will die but Siri will stay“.
- Voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy spreekt over de strategische keuzes waar de EU voor staat en hoe het vertrouwen met de burger kan worden hersteld.
- Ook de Italiaanse auteur en journalist Beppe Severgnini komt over zijn kijk daarop praten. Hij is immer optimistisch gestemd maar “average is over“.
- Aan het slot wordt ook gepraat over hoe de EU-instellingen terug aansluiting kunnen vinden bij de burgers in de lidstaten. “The EU Committee of the Regions [CoR] is drawing up an Opinion on “Reconnecting Europe with its citizens”. The opinion will set out recommendations from Europe’s regions and cities on the future communication strategy of the EU institutions, with an analysis of the context, resources and content priorities. During the EuroPCom conference Christophe Rouillon, who is responsible for drafting the opinion, will present the main findings and proposals and discuss them with communicators and policy experts from the regions. Have your say on the future communication and participation strategy of the EU institutions!”
- [We vernamen dat laatste pas via een mailing uitgestuurd op 2014-07-17, en dus ook dat de deadline voor reacties … zgn. op 15 juli verstreek. Maar input blijft welkom: “You can still send us your comments. However, for the moment we are working on the draft opinion to be adopted by the CIVEX commission in September. This draft can still be amended before the CoR opinion is adopted at the CoR plenary session in December, so you can send us your comments to be taken into account in the process later on. There will also be a specific workshop at the EuroPCom conference in October and input from this workshop can be taken into account for the final opinion via amendments”, verduidelijkte Monika Weymann.]
Meer informatie:
- www.cor.europa.eu/europcom
- ons verslag van de vorige editie (2013)
- het verslag van EuroPCom 2011
- onze berichten met als tag “EuroPCom“.
2 – Het programma van IC Clear – Clarity 2014 start in Antwerpen onder de noemer learning to be clear. Op 12 en 13 november treden een tachtigtal sprekers aan waaronder wereldtopper Steven Pinker van Harvard, professor Karl Hendrickx van de UA & KU Leuven en Karine Nicolay van de Thomas More Hogeschool. Vervolgens verhuist het gebeuren naar Brussel, waar mensen van de Europese Commissie het op 14 november zullen hebben over helder communiceren in een veeltalige omgeving. Europees ombudsvrouw Emily O’Reilly rondt die dag af en nadien worden de Clear Writing Awards uitgereikt. Op 15 november, ten slotte, is er een aparte schrijfcursus voor juristen, in het Nederlands, het Frans of het Engels. Meer informatie vindt u op:
3 – Euro IA is ondertussen een referentie aan het worden als het gaat over goede sites en digitale dienstverlening qua service design, informatie-architectuur (IA), user experience (UX) en dergelijke meer. De tiende summit vindt dit jaar in Brussel plaats en belooft alweer – want enkele collega’s waren vorige keer laaiend enthousiast teruggekomen – een boeiende editie te worden, voor zowel de typische webmaster als voor de beginnende generalist of de ervaren projectleider. Er staan zowel voordrachten als workshops op het programma. Wij zijn zowel benieuwd naar lightning talks die in de marge in de diepte gaan als naar sessies die het veld opentrekken en verbreden, bv. die over
- hoe je service design toepast op een hele zone, met name een nieuwe parking
- hoe de Britse krant The Telegraph veranderde in een digital first organisatie
- hoe de Noren kanker bestrijden met content
- wat je kunt leren van kinderen (“with a nod to nudge theory”).
Meer informatie: www.euroia.org (met daar ook een blog die pas over enkele weken echt interessant zal worden).
Dit artikel verscheen eerder elders – op 2014-07-18.