Storytelling en storysharing – een introductie

Mensen houden van verhalen en verhalen delen & onthouden beter.

Raar maar waar: we hadden het hier nog niet eerder over storytelling. Voor wie nog niet mee is met wat die term inhoudt, geven Bob Oord & Henk Rijks hier een goede inleiding met aandacht voor Simon Sineks begin met het waarom en het verhalenformat van The Moth …

“Storytelling is voor bedrijven zo belangrijk omdat je ook in een zakelijke omgeving moet proberen mensen ergens van te overtuigen. Dat doe je niet alleen aan de hand van onderzoeksrapporten en hele rationele argumenten. Waar het met name om gaat is dat je mensen ook op een emotioneel niveau weet aan te spreken”, aldus Henk Rijks (…) Met een goed verhaal raak je de ervaringen van je publiek. Je maakt ze onderdeel van het verhaal. Zo voelt het net alsof ze dat zelf hebben ervaren, gezien of beleefd. Dan pas zal je boodschap mensen raken op emotioneel niveau en zullen ze die niet snel vergeten, sterker nog: dan vertellen ze de boodschap graag door.”

Lees het vervolg van het artikel op www.frankwatching.com/archive/2014/05/15/storytelling-de-3-basisingredienten-om-iemand-te-raken/ !

En wat als je het delen van verhalen doelgericht zou inzetten? Zodat spelers niet alleen vertellen, maar ook verhalen ophalen, delen én gebruiken om richting te geven, veranderingen te versoepelen en dagelijkse problemen op te lossen? Dan ben je bezig met storysharing. Meer daarover in dit artikel van Ilse van Ravenstein: www.communicatieonline.nl/blog/de-kracht-van-de-verhaling#sthash.ImA6izrh.dpuf (2014-07-17).

Verdere lectuur:

Hoe zou ù storytelling vertellen? Welke boeken, artikels of sites zou ù aanraden? Hoe bespreekt u ze? Deel uw tips of commentaren met ons via het reactieveld hieronder a.u.b.

Dit artikel verscheen eerder elders – op 2015-11-10.

Getagged , ,

Bedenkingen? Aanvullingen? Correcties? Lof? Reageer!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.